Katja Berkenbosch

Katja Berkenbosch (1970) is in Amsterdam geboren waar zij woont en werkt. Zij volgde verscheidene cursussen intuïtief tekenen en een beroepsopleiding creatieve educatie. Haar specialisatie ligt binnen het werken met papier en textiel. Zij geeft cursussen in verschillende beeldende technieken waarbij de aandacht ligt op het begeleiden van de deelnemers op de weg van innerlijke creativiteit. Sinds 2006 richt Katja zich voornamelijk op haar autonome werk.

In haar werken met papier is een eigen stijl binnen de papierkunst ontstaan, die zijzelf omschrijf als ‘schilderen met papier’.

In Katja’s panelen treft men diverse soorten papier aan; lokta- en Japanspapier, olie- en waxpapier, Nepalees- en Indiaans handgeschept papier, kahari-, en asarakusui papier, maar ook kranten en ander industrieel papier.

palet

Door het materiaal in zeer kleine stukjes te scheuren of te snijden, ontstaan nieuwe structuren met een eigen karakter. Deze stukjes zij als het ware de ‘verf’ zij worden één voor één met het penseel opgenomen en verlijmd op de multiplex ondergrond.

Bij het scheuren laat Katja zich soms leiden door de nerf van het papier maar kiest er ook voor om tegen deze richting in te gaan, waardoor er een ander spanningveld ontstaat. Ook de vezels in het papier als hooi of hennep zijn bepalend voor de vorm van de snippers.

De combinatie van gesneden en gescheurd papier maakt dat er binnen het paneel een bijzondere dieptewerking ontstaat.

Soms combineert Katja het papier met kleine accenten van metaal als bladgoud en – zilver, koper of ijzer, waardoor de focus zich verlegt en het paneel een spel aangaat met licht en donker.

Over haar werkwijze zegt Katja Berkenbosch het volgende: “Mijn manier van werken is meditatief, die beleving wil ik ook overbrengen op de beschouwer.

Ik wil deze als het ware meenemen op mijn ‘spirituele zoektochten’ een wereld gevuld met symbool, kleur en taal. De symbolen zijn persoonlijk, maar veelal universeel.”

paneel in rood met gouden poort

In Katja’s werk zijn brieven, vlinders, het labyrint, vleugels en architectonische vormen terugkerende beelden.

“De gebouwen in mijn werk zie ik als een vertrekpunt, zij staan symbool voor de dagelijkse wereld, het leven waarin van alles moet, en waarvan je los wilt zijn om verbinding te maken met het onbewuste.”

“Brieven en tekst. Het schrijven biedt inzicht en helpt met loslaten. Er zijn lege pagina’s – alles is nog mogelijk. Ook zijn er pagina’s vol met schrift – momenten van bespiegeling.
Soms zijn deze pagina’s verscheurd – er ontstaat ruimte. De snippers vertellen een eigen verhaal.”

“Het labyrint. Het volgen hiervan is een persoonlijke ervaring, het leidt je naar de kern van je eigen innerlijk bewustzijn. Het is een vorm die mij uitnodigt tot het maken van panelen in verschillende sferen. Het pad kan licht zijn, maar ook gehuld in duisternis, inzichtelijk of eerst ondoorgrondelijk.”




home